Водійське посвідчення та перереєстрація авто без «бігунків» і десять корупційних справ: інтерв`ю з начальником сервісного центру МВС на Одещині.
Усю історію незалежної України відомство, яке приймало іспити з водіння і реєструвало транспортні засоби, було одним із найбільш корумпованих. Про багатогодинні черги й «бігунків — рішал» ходили легенди, майже кожен водій міг розповісти жахливий анекдот про те, як спілкувався з бюрократами в погонах, які заправляли автореєстрацією і видачею посвідчень.
Скласти іспит на права за сотню-другу доларів міг будь-хто. Особливо ледачі могли просто купити права за 500-600 доларів. А принциповим, хто розраховував на власні знання, доводилося перездавати по два-три рази.
Утім, МРЕВ, як і сама ДАІ, канули у вічність. Замість нього з’явилися сервісні центри МВС. З ними теж виникало чимало проблем, зокрема корупційного характеру, проте віднедавна, як запевняють представники відомства, все змінилося кардинально.
«Думська» поспілкувалася з начальником регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Одеській, Миколаївській та Херсонській областях Вадимом Гульком.
Чинного підполковника поліції призначено на посаду 1 листопада 2023 року. Раніше він працював у міліції: дільничним, потім оперуповноваженим по боротьбі з економічними злочинами, в управлінні по боротьбі з організованою злочинністю, а перед призначенням на нинішню посаду — в управлінні внутрішньої безпеки поліції.
«Думська». Почнемо з незвичної в жанрі інтерв’ю похвали вашому відомству. Влітку мій колега втратив права з техпаспортом. Звичайно, жахнувся, уявивши собі майбутні ходіння по муках — черги, збір купи довідок і документів для заміни. Але коли приїхав з цією проблемою в сервісний центр, несподівано всі проблеми вирішилися всього за пару годин — нові права і техпаспорт видали дуже швидко.
Вадим Гулько. Це дійсно так, завдяки реформі відомства. Ніде в Європі так швидко не працюють із документами. Сервіс працює.
«Д». Структура знаменита корупційними скандалами. Попри деякі зміни, залишаються моменти, коли за хабар «вирішуються питання», працюють і старі (або нові) схеми.
В.Г. Я працюю з 1 листопада. Сюди не рвався, я чинний поліціянт. Мене призначили, щоб ліквідувати корупційні схеми в структурі. Ми почали з аналізу ситуації. Головний корупційний момент — це так звані бігунки, які за певну плату розв’язували питання. Мовляв, давайте ви не будете стояти в черзі, а ми усунемо проблему швидко і без вашої участі.
Насправді ці «бігунки» самі створюють проблеми. Наприклад, людина прийшла до сервісного центру МВС, взяла електронний талон на певний час, припустимо, на 15:00. У цей момент прийшов «бігунок», який набрав сорок п’ять матеріалів від людей. Це реальний випадок — ми відстежували ситуацію. Що відбувається далі? Посередник приходить до «свого» співробітника сервісного центру і просить оформити всі ці сорок п’ять матеріалів. Що відбувається з тією людиною, яка записалася на 15:00? У кращому разі вона потрапить на прийом до співробітника о 18:00, оскільки чекатиме, поки співробітник обробить 45 матеріалів «бігунка».
Ми ліквідували можливість таких ситуацій. По-перше, скрізь є відеоспостереження — відстежуємо таких «помічників». По-друге, людина тепер може взяти талон у чергу на оформлення тільки на себе особисто. І лише на один матеріал. Наразі затримки черги можуть відбуватися тільки з об’єктивних технічних причин. Наприклад, оголосили повітряну тривогу, всі йдуть до бомбосховищ, центр послуги в цей час не надає. Або чекаємо відповіді на запит з електронної бази.
Але головне, ми ідентифікували «бігунків». А також співробітників, до яких зверталися посередники. Для цього в управлінні внутрішньої безпеки поліції було створено цілий відділ. Куди й передається інформація про корупційні схеми. Далі вже компетенція поліції.
Своєю чергою, ми самі вирахували найбільш корумпованих співробітників центрів. Більшу частину звільнили, щодо деяких відкрито кримінальні провадження. З листопада 2023 року десять справ. З іншими провели бесіди.
«Зараз війна, а ви, хлопці, сидите в теплих кабінетах. Не в окопах. Тому будьте ласкаві, починаємо жити по-новому», — доносили ми до них на зборах.
Такі бесіди дали результат — більшість усвідомила, виправилася. Ті, хто не усвідомив — або на виліт, або з кримінальним провадженням на горизонті. Неблагонадійних перевели на інші посади в область. Зараз у нас двоє таких пішли на лікарняний — думають, що пересидять, перечекають. Помиляються… Є й ті, хто реально виправився, засукав рукава і почав нормально працювати.
«Д». Тобто проблему з «бігунками» повністю вирішили?
В.Г. Вони теж намагаються пристосуватися. Наприклад, зараз щільно почали працювати з нотаріусами — особливо у випадках купівлі-продажу автомобілів. Оформляють довіреності на проведення угод. Але це, по-перше, досить затратно, по-друге, вже не набереш 40-45 матеріалів для оформлення. Максимум 3-4. Але і в цьому випадку ми знайшли вихід — не можна взяти талон на кілька запитів. Тільки на одне прізвище. Оформив матеріал, бери талон на наступний.
«Д». Які зарплати у співробітників сервісних центрів? І у вас особисто?
В.Г. У співробітників — близько 15 тисяч гривень. Але зарплати будуть змінюватися надалі — багато залежатиме від результатів роботи та її інтенсивності. Буде підвищення до 18 тисяч. Я трохи в іншому становищі — я чинний офіцер поліції, відряджений до цієї структури (співробітники центрів МВС — цивільні працівники, їм не передбачено надбавок, пов’язаних із воєнним станом, — Ред.). До призначення у мене було 50 тисяч гривень, зараз — 36 тис.
«Д». Скільки матеріалів за день обробляють зараз в одному сервісному центрі?
В.Г. 140-150 матеріалів на день.
«Д». На вулиці Інглезі донедавна були великі черги на огляд до експертів, який потрібно було проходити за будь-якого звернення, навіть у разі заміни/втрати техпаспорта.
В.Г. Експертне дослідження проводить інша організація, яка не входить до структури сервісних центрів МВС, і не підпорядковується нашому відомству. Однак і там відбулися зміни. Тепер експертне дослідження є обов’язковим ЛИШЕ при реєстрації вживаного ввезеного з-за кордону транспортного засобу. Решта випадків, зокрема під час заміни або втрати, або при вторинній купівлі-продажу транспорту — тільки за особистим бажанням власника. Кількість експертних досліджень у рази скоротилася, тому колапсу більше немає.
«Д». Після початку війни в Україні з’явилося багато автомобілів із номерами держав усього світу. Як відбуватиметься реєстрація таких автомобілів?
В.Г. Тільки на загальних підставах, жодних інших схем не буде для будь-яких відомств. Автомобілі приходять в Україну тільки після проходження митниці, яка видає документи. З цими документами автомобілі проходять реєстрацію і стають на облік у сервісних центрах МВС. Якщо автомобіль ставиться на облік у військову частину, то цим займається Міноборони. Усі інші авто в обов’язковому порядку проходять реєстрацію в сервісних центрах МВС.
«Д». Які схеми зараз найпопулярніші, на чому намагаються заробити «бігунки» і корумповані співробітники?
В.Г. Це оформлення договорів купівлі продажу у суб’єктів господарювання для уникнення сплати податків та військового збору. Річ у тім, що під час другого продажу авто за рік передбачено сплату податку (5% вартості машини, — Ред.). Багато що залежить від оцінки автомобіля. Приватні оцінювачі в торговельних організаціях допускають порушення. Наприклад, не може БМВ Х-5 2020 року коштувати десять тисяч гривень. Ось цю схему — із заниження оцінювальної вартості та, відповідно, з ухилення від сплати податків, активно використовували рішали. У приватників це коштує 3-4 тисячі гривень. Також «бігунки» пропонують за гроші купити номерні знаки з певною комбінацією цифр. Доходить до абсурду — людина платить гроші за номер, який є у вільному доступі в Електронному кабінеті водія за стандартними тарифами.
Якось з’ясувалося, що людина переплатила близько 6 тисяч гривень за номер, який офіційно коштував лише 4 800 гривень! Таких випадків багато… Як достукатися до людей, які користуються послугами звичайних шахраїв замість того, щоб прийти та скористатися офіційними послугами, в рази дешевшими? На нашому сайті в Електронному кабінеті водія, завжди можна переглянути, обрати та забронювати «цікаві» номерні знаки, з офіційними тарифами. Все можна придбати без посередників.
«Д». Як і раніше, подейкують, що права можна купити, а іспит з теорії або практики — здати за хабар.
В.Г. Зараз це вже неможливо. Що стосується складання теорії, Правил дорожнього руху, то біля кожного комп’ютера стоять відеокамери зі звуком, розпізнаванням особи того, хто складає іспит. А ті, хто пропонує скласти іспити за хабар — просто шахраї. Вони обіцяють успішне складання, якщо не вийшло, кажуть: «Нічого страшного, вдруге обов’язково складеш». І беруть за це гроші. Шахраї діють за старою схемою — «пролізло, взяли гроші, а не пролізло — повернули».
Доступ до екзаменаційних комп’ютерів неможливий, жодних окремих комп’ютерів для особливо обраних не існує. Кожен комп’ютер надійно захищений від стороннього доступу за допомогою спеціальних програм.
Що стосується іспитів з водіння — з листопада ми склали вже сім протоколів щодо співробітників, які допустили порушення під час складання іспитів. Йдеться про ситуацію, коли того, хто складає іспит, «підстраховують» за допомогою додаткових педалей керування автомобілем. Інформацію про «підстрахування» під час складання ми отримали заздалегідь. Це практикувалося, наприклад, в Ізмаїлі. Люди спеціально їхали здавати туди. Цю схему ліквідували, співробітників звільнили без права обіймати посади.
До речі, відеокамери під час складання практичного водіння бачать не тільки того, хто складає іспит, а й інспектора, є вид зверху, ззаду, щоб унеможливити підказки.
Автошколи повинні зараз проходити акредитацію у нас. Ми працюємо з усіма школами. Цього року акредитацію отримали тільки дві. Решті відмовили. З багатьох причин. Наприклад, є один автомобільний майданчик для навчання. І його використовує за графіком відразу десяток-другий автошкіл. Ми просимо надати реальний графік оренди — використання майданчика.
В Одеській області 125 автошкіл, кожна має пройти акредитацію — на відповідність нормам і правилам навчання. Викладачі та інструктори автошкіл також мають отримувати ліцензії в сервісних центрах МВС. Перед цим вони складають іспити на звання фахівця. Викладачі мають відповісти на 60 запитань у комп’ютері, а не на 30, як їхні учні. Звичайно, відеоконтроль та інші заходи безпеки передбачені.
«Д». Чи передбачена можливість складання іспитів на права для осіб з інвалідністю? Наприклад, для військових, які втратили на війні руку або ногу?
В.Г. Автошкола при Одеському державному університеті внутрішніх справ надає таку можливість. Там є спеціальні автомобілі для осіб з інвалідністю.
«Д». Скільки зараз сервісних центрів в Одесі?
В.Г. Чотири — йдеться тільки про місто. Два центри на Аеропортівській, Інглезі та Київському шосе. Приймають іспити тільки в сервісному центрі МВС № 5154 на Аеропортівській. Решта займаються наданням всіх послуг, без можливості складання теоретичних та практичних іспитів.
«Д». Колега нещодавно складала іспити з водіння, стояла і чекала своєї черги просто неба, на спеці.
В.Г. Ми усунули цю проблему — зараз маршрути зі складання водіння починаються безпосередньо від сервісного центру МВС Усі, хто очікує своєї черги, перебувають у приміщенні, де є всі умови. Усі маршрути для складання іспитів узгоджені з обладміністрацією та доступні для всіх на нашому сайті.
«Д». У підпорядковану вам структуру входять також центри в Херсонській і Миколаївській областях?
В.Г. Так, там своя специфіка — проблеми насамперед пов’язані з близькістю фронту. Обстріли часті, сервісні центри МВС регулярно переривають роботу під час повітряних тривог. Але ми справляємося. Зараз у Херсоні функціонує два центри.
У Херсоні наш заклад нещодавно потрапив під обстріл, серйозно пошкоджений. Зараз вирішується питання про надання послуг у бомбосховищі.
«Д». У сервісних центрах багато чоловіків призовного віку. Чи підпадають вони під мобілізацію?
В.Г. Підпадають. І мобілізуються. Тільки вчора отримав співробітник повістку, проводили в армію. Є окремі фахівці з бронею, але це, швидше, виняток. Зараз більша частина співробітників — жінки.
Розмовляв Георгій Ак-Мурза.
Переконливо просимо громадян звертатись виключно до працівників сервісних центрів МВС. Ні в якому разі не передавайте документи й гроші незнайомим особам, які пропонують своє посередництво при оформленні транспортного засобу, складанні іспитів «за прискореною програмою» або з інших питань пов’язаних з наданням наших послуг.
Консультацію щодо послуг сервісних центрів МВС можна отримати за телефоном (044) 290-19-88 або на сторінках Головного сервісного центру МВС в Фейсбук та Інстаграм. Відповіді на найпоширеніші питання та корисну інформацію черпайте на сайті.